יום ראשון, אוקטובר 06, 2013

וואלה: הגנרל האגדי "נפוליאון האדום" מת בגיל 102


בוייטנאם מת הגנרל וו-נגוין גיאפ (Vo Nguyen Giap), שכונה "נפוליאון האדום" והיה אחראי לתבוסתן של צרפת וארצות הברית בקרבות שהתחוללו בשטח ארצו. הוא הלך לעולמו אמש (שישי) בגיל 102. הגנרל גיאפ הפך עוד בחייו לאגדה מהלכת, ומעמדו בוייטנאם נפל רק מזה של מנהיג המהפכה הו-צ'י מין. "כניעה אינה קיימת במילון שלי", נהג לומר. לדבריו, לכל צבא הלוחם למען חופש "הייתה האנרגיה היצירתית להשיג דברים שיריביו לא יכלו לצפות או לדמיין". תומכיו טענו שיכולתו האסטרטגית והטקטיקה המתוחכמת שלו הביאו לו את ניצחונותיו המפורסמים נגד צבאות מערביים, שהיו בעלי משאבים רבים ביחס לאלו של צבא האיכרים של וייטנאם. מנגד, מבקריו ראו בו גנרל אכזרי שמוכן לספוג אבידות מרובות בקרב כוחותיו.

היסטוריונים מסכימים כי ההשפלה הוייטנאמית של הצבא הצרפתי בקרב דיאן ביאן פו בשנת 1954 הביאה במידה רבה לקצה של האימפריה הקולוניאליסטית השנייה בגודלה בעולם, אך גם היה לה חלק בסיום הקולוניאליזם בעולם כולו. 20 שנים מאוחר יותר, גיאפ הניס את הצבא האמריקני מוייטנאם הדרומית. ניצחון זה סימן את תחילתו של השלטון הקומוניסטי במדינה, שנמשך כבר 38 שנים.


גיאפ מת בנסיבות טבעיות לאחר שהאושפז בשנים האחרונות בבית חולים צבאי בהאנוי. הוא נולד בשנת 1911 למשפחת איכרים במרכז וייטנאם, ונאסר בגיל 18 על ידי הצרפתים בשל פעילותו הקומוניסטית. כששוחרר, השלים תואר ראשון באוניברסיטת האנוי ולאחר מכן היה שותף להתנגדות לכיבוש היפני בזמן מלחמת העולם השנייה ולחם בצרפתים שחזרו לשלוט באזור לאחר המלחמה. אשתו הראשונה מתה בכלא הצרפתי ב-1943. הוא התחתן מחדש, והביא שלוש בנות ושני בנים, אחד מהם נקרא וו-דיאן ביאן, על שם הקרב בו נוצחו הצרפתים.


על מיליוני הוייטנאמים שנהרגו במלחמות אלו אמר גיאפ בראיון: "הייתי שולח בשמחה חמש או עשר מיליון, אם זה מה שהיה צריך כדי להיפטר מהזרים בארצנו ולהרוויח את החופש שלנו". בשנותיו האחרונות עמד בראש ועדות ממשלתיות בנושאי מדע, טכנולוגיה ותכנון ילודה.

לינקים קשורים:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתכם?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...