יום שלישי, ינואר 17, 2012

הייתם על הספינה יובלי? איש צוות רוצה לשוחח עמכם

בשנות ה-70, לאחר מלחמת ויטנאם, נמלטו ממנה כמליון וחצי ויטנאמים. פראן פינגוסט (Frane Fingust) שירת במכונאי ימי על האוניה יובלי שאספה פליטים ויטנאמים בים הסיני בשנות ה-70. הסיפור שזכה לתהודה תקשורתית גדולה הוביל בין היתר להחלטה של מנחם בגין, ראש הממשלה דאז, לקלוט בישראל פליטים מהמלחמה.

יוסי קליין כתב: "הספינה "יובלי", בבעלות חברת הספנות האחים עופר, אספה את סירתם הרעועה בלב ים ב-10 ביוני 400 ,1977 ק"מ דרומית לסייגון. לקברניט האונייה, מאיר תדמור, אמרו הניצולים שלא שתו או אכלו ארבעה ימים, וממשלת ישראל הסכימה לקלוט אותם לאחר שאף מדינה לא הסכימה לעשות כן וכך הצילה את חייהם. עם השנים נשחקו קצוותיו המחוספסים של הסיפור והוא נשאר בזיכרוננו מעוגל ויפה. מנחם בגין הודיע בחצות ליל ה-20 ביוני שממשלת ישראל בראשותו קיבלה את החלטתה הראשונה: "לתת מקלט לפליטים". האופוזיציה הריעה לו ויפה ירקוני שלחה לו מכתב. למעשה, ההודעה כמעט ונכפתה עליו. יהודה עופר, מבעלי הספינה, הבהיר בפשטות ש"אם ממשלת ישראל לא תקלוט את הפליטים ניאלץ להורידם בסירת הצלה בקירבת אחד החופים, נציידם במזון ובמים ונשאירם לנפשם". דבריו של עופר נמחקו, ובצדק, מזיכרון הסיפור מכמיר הלב. גם הקברניט הרחום של "יובלי", תדמור, נאלץ למצוא עבודה בחברת ספנות אחרת, אבל המעשה היפה נשאר אתנו." (מקור)

הספינה יובלי

היום, כשלושים שנה אחרי, פראן הוא פנסיונר הכותב את זכרונותיו. במסגרת תחקיר על הפליטים הויטנאמים הוא מנסה להשיג קצה חוט שיוביל אותו אל אנשי הקבוצה המקוריים, להציג עצמו בפניהם ולשוחח. האם יש לכם קשר איתם? הוא ישמח לשמוע. אנא שלחו לנו את פרטיכם ונקשר ביניכם. כתובת האימייל שלנו: vietnam.israel@gmail.com

פראן זוכר מצויין את אירועי אותם ימים ובהמשך יתפרסם סיפורו אצלנו כסדרת פוסטים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתכם?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...