יום שלישי, יוני 22, 2010

1979: חשש: אייבי נתן יגנוב את ההצגה

באוקטובר 1979 יצא אייבי נתן בראש משלחת הומניטרית לאזורי הקרבות במזרח אסיה. הוא ביקר במחנות הפליטים הפזורים לאורך גבול ויטנאם-קמבודיה-לאוס וקרא למדינת ישראל לקלוט את הפליטים. ב-22 באוקטובר 1979, הגיעו לארץ 179 פליטים. אייבי נתן, שבתחילה הוזמן להצטרף אליהם, לא נסע עימם לבסוף. טוען נתן שמנעו ממנו לבוא עמם שמא יגנוב את ההצגה מנציגי הממשלה שיבואו לקדם את בואם בשדה התעופה. והנה דברי תום שגב, כתב עיתון הארץ, שסיקר את ביקורו של אייבי נתן במזרח.

197 פליטים מוימטנאם היום לישראל

מאת: תום שגב, שליח "הארץ" בתאילנד

בנגקוק, 20 (מיוחד ל"הארץ"). 197 פליטים מויטנאם, רובם ככולם ממוצא סיני, יצאו היום במטוס חכור של נתיבי האוויר הקוריאניים בדרכם לישראל.

הפליטים יגיעו ביום ג' (היום) במטוס אל על, שיאסוף אותם באתונה. חניית הביניים באתונה נדרשה בידי כמה מדינות ערביות, כתנאי לכך שיתירו למטוס לעבור במרחב האווירי שלהן.

הפליטים נבחרו בהונג-קונג, בפיליפינים ובתאילנד. יבואו איתם 41 פליטים שנאספו לפני זמן מה בלב ים בידי אניית-צים "סידני" והורשו להישאר בסינגפור, בתנאי שיועברו בתוך זמן קצוב לישראל. את הפליטים בחר בקפידה נציג הסוכנות היהודית בבומביי, יהודה וייסברגר.

מאות פניות

בעקבות תוכנית רדיו מיוחדת על ישראל, ששודרה במחנה הפליטים בוייטנאמים בדרום תאילנד, ביקשו מאות מהם להיות בין המהגרים לארץ, אך נבחרו רק 63. רוב הבאים הם צעירים, נשואים, עם לא יותר מארבעה ילדים. יש בהם מסגרים, עובדי מוסכים, כמה תופרות וטייס מסוק אחד.

במהלך בחירת הפליטוים התעוררו מדי פעם חילוקי דעות בין שגריר ישראל, מרדכי לדור לבין מר וייסברגר אך בסופו של דבר לא מצא מר וייסברגר יותר מ-197 "עולים" בקרב הפליטים אשר ראיים במקומות שונים, אף כי הממשלה התירה, כזכור את בואם של 200.

שגרירות ישראל בתאילנד מוצפת מאות בקשות, לאשרות הגירה של פליטים היושבים בגבול לאוס.

אייבי יבוא לחוד

אייבי נתן, שהוזמן היום לצאת עם פליטי ויטנאם לישראל, לא נענה להזמנה, לאחר ששגרירות ישראל קיבלה הוראות מירושלים, שלא להתיר את הצטרפותו לפליטים, שעות אחדות לפני המראת המטוס. הנימוק הרשמי: הטיסה מאתונה לישראל מלאה בגלל הצטרפותם של אחדים משליחי הסוכנות, שיצאו לקבל את פני הפליטים באתונה. כן נאמר לאייבי, שלא רצוי שיטוס מעל לשמי מדינות ערב. לאייבי דרכון בריטי וגם הטיסה שבה עמד לצאת הלילה, עקב ביטול ההזמנה לטוס עם הפליטים, תעבור בשמי מדינות ערב.

מאוכזב, אמר אייבי שמישהו בישראל חשש, כי אם יבוא בחבורה אחת עם הפליטים, יגנוב את ההצגה מאלה שארגנו את בואם. הוא אמר כי אילו היה טס בחינם, היה נשאר ברשותו כסף לקניית מזון נוסף עבור הפליטים בקמבודג'ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתכם?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...