יום שני, אוקטובר 14, 2013

פוסטר ממלחמת ויטנאם: ניקסון חייב לשלם חובו מיד!

פוסטר ממלחמת ויטנאם: ניקסון חייב לשלם חובו מיד!


רקע היסטורי:

ויקיפדיה: ניקסון הבטיח "שלום עם כבוד" וטען ל"תוכנית סודית" שתסיים את המלחמה. בפועל לא הייתה לו כל תוכנית כזו. בשנת 1969 ביקר ניקסון בדרום וייטנאם, נפגש עם הנשיא נגוין ון תיו ועם מפקדי צבא ארצות הברית. ניקסון, בעצה אחת עם היועץ לביטחון לאומי הנרי קיסינג'ר החליטו על מדיניות שכונתה 'וייטנאמיזציה'. עיקרי התוכנית היו הגברת המעורבות של צבא דרום וייטנאם בלחימה באמצעות אימונו וחימושו באופן מסיבי על-מנת לאפשר החזרת חיילים אמריקאים לביתם. השבת החיילים הביתה הייתה אמורה לספק לניקסון תמיכה ציבורית רחבה - אך הווייטנאמיזציה נכשלה כישלון חרוץ. בלית ברירה נאלץ ניקסון להחזיר חיילים (למרות התנגדות הצבא) וכדי לשמור על מראית עין של הישגים במלחמה הורה על הפצצות מסיביות בקנה מידה עצום של צפון וייטנאם וקמבודיה (צבא צפון וייטנאם העביר אספקה לדרום דרך קמבודיה). מערכת ההפצצות כנגד קמבודיה הורחבה גם ללאוס ב-1969, על מנת להשמיד בסיסים של "החזית הלאומית לשחרור וייטנאם" שפעלו מאדמותיהן. למרות שהיו בלתי יעילות מבחינה צבאית, ההפצצות הרגו מאות אלפי אזרחים בלאוס וקמבודיה. כאשר הורה על ההפצצות ניקסון הבין כי הוא מרחיב את המלחמה לשטחה של קמבודיה שהייתה עד אז נייטרלית. פרטים על ההפצצה נשמרו בסוד אף ממזכיר המדינה ויליאם רוג'רס ומראשי המטות המשולבים. בפועל גרמה ההפצצה לתגובת שרשרת שהחלה את אחת הטרגדיות הגדולות בתולדות האנושות - עליית משטרו של פול פוט בקמבודיה, אשר השמיד מיליוני קמבודים חפים מפשע. ההפצצות גרמו להורדת המשטר המלוכני של הנסיך נורודום סיהאנוק, ועליית הדיקטטור הימני לון נול במקומו. החל אי סדר ברחבי המדינה, אשר גרם לרבים מאוכלוסיית האיכרים לפנות אל תנועת הקמר רוז', בראשות פול פוט. תנועה זו שהתיימרה להיות תנועה מאואיסטית לאומית ומהפכנית, הייתה למעשה תחת שליטתו של אינטלקטואל אשר ניסה בפועל בליל של תאוריות, שעיקרן העברת האינטליגנציה למחנות עבודה בכפר. התוצאה הייתה 1.7 מיליון קמבודים שנרצחו על ידי המשטר על לא עוול בכפם. כאשר הבינו בממשל ניקסון כי לא ניתן יהיה לנצח במלחמה, הפחית ניקסון את מספר החיילים של ארצות הברית המשרתים בווייטנאם ופתח בשיחות שלום עם צפון וייטנאם. לאחר ארבע שנים נוספות של שפיכות דמים הושג הסכם שלום אשר היה בפועל כניעה אמריקאית. צבא ארצות הברית נטש את אדמת וייטנאם תוך השארת המערכה לצבא דרום וייטנאם, דבר שהתפרש ככניעה. מיד עם עזיבת צבא ארצות הברית כבש צבא צפון וייטנאם את דרום וייטנאם.

מה בפוסטר?

ויטנאם. כפר הרוס. שלט שבור מכריז על שם הכפר: בן וין (Benh Vien). אישה ויטנאמית אוחזת בגופת תינוקה המת ואגרופה מונף אל על. מהשמיים נופל טיל שעליו מופיעות פניו של ניקסון. האישה זועקת לשמיים ודורשת נקמה. הכיתוב מוסר דבריה: ניקסון חייב לשלם חובו מיד! 

פרשנות:

בן וין הוא כפר שניזוק מאוד במהלך מלחמת ויטנאם מההפצצות של אגנט אורנג' שעליהן הורה ניקסון. ויקיפדיה: אייג'נט אורנג' (באנגלית: Agent Orange; בתרגום חופשי: "הסוכן כתום") הוא שם הקוד לחומר מנשיר וקוטל צמחים אשר שימש את צבא ארצות הברית במסגרת מבצע רנץ' האנד (Ranch Hand) במלחמת וייטנאם בין השנים 1961 ל-1971 במטרה למנוע מהווייטקונג מקומות מחסה ומזון. לפי הערכת וייטנאם, כ-400,000 איש מתו או הפכו נכים כתוצאה מהשימוש בקוטלי צמחים, 500,000 ילדים נולדו עם מומים ושני מיליון סבלו מסרטן או מחלות אחרות. מומחים רבים באותה העת, בהם ארתור גלסטון, הביולוג אשר פיתח וחקר את TCDD, התנגדו לסוג זה של לוחמה כימית, עקב חששות להשפעות לוואי לאדם ולסביבה כתוצאה מריסוס נרחב וחסר הבחנה. עוד ב-1966 הועלו באו"ם האשמות כלפי ארצות הברית על הפרת אמנות ז'נבה, האוסרות על שימוש בנשק כימי וביולוגי. 

האישה הויטנאמית דורשת שניקסון ישלם על המוות ועל הסבל שגרם.

עוד על הסוכן הכתום:

ההפצצות גרמו לנזק מתמשך שתוצאותיו נראות גם כיום, עשרות שנים לאחר המלחמה! בראיין דורסל מהדיילי מייל מביא צילומים עכשוויים מויטנאם של נפגעי האג'נט אורנג' (לכתבה בדיילי מייל):



כתבת וידאו על אג'נט אורנג':


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מה דעתכם?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...